Heb jij onbegrepen chronische pijnklachten?

Toen ik nog maar net als massage-therapeut werkte kreeg ik al snel last van mijn schouder en arm. Onervarenheid en een slechte werkhouding zorgden voor overbelasting van mijn spieren en pezen. Op een dag stond ik met zoveel pijn aan mijn arm en schouder op dat ik nauwelijks meer durfde te bewegen. Het concept ‘bewegingsangst’ werd me ineens volledig duidelijk. Ik vreesde dat m’n carrière als masseur helemaal de mist in zou gaan.

Gelukkig kwam ik bij een geweldige therapeut terecht die me al snel van m’n klachten afhielp. Via hem kwam ik in contact met triggerpoint- en fasciatherapie. Inmiddels ben ik daarin gespecialiseerd en dat heeft me veel gebracht, zowel voor mijn cliënten als voor mezelf. 


Chronische (onbegrepen) pijnklachten

Pijnklachten die langer dan zo’n 3 – 6 maanden duren worden chronische pijnklachten genoemd. In Nederland hebben ongeveer 2 miljoen mensen hier last van. Chronische, vaak onbegrepen pijnklachten kunnen je leven behoorlijk verstoren en vele problemen met zich meebrengen. Om te kunnen herstellen van langdurige chronische pijn is vaak meer nodig dan alleen triggerpoint– en fasciatherapie.

Groeihormoon

Triggerpoints en verklevingen en verhardingen in de fascia, het bindweefsel, zorgen voor stress en pijn. Door pijn neemt de kwaliteit van slaap vaak af: je komt niet meer in een lekkere diepe slaap. Slaaptekort kan pijn in stand houden of verergeren en maakt mensen gevoeliger voor pijn. Tijdens de diepe slaap wordt namelijk groeihormoon aangemaakt die nodig is voor het herstel van het lichaam. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht van pijn, stress, slaaptekort en nog meer pijn. Slaaptekort geeft namelijk een stressreactie in het lichaam, bioritmische stress wordt dit genoemd. Dit is stress veroorzaakt door af te wijken van de biologische klok. Ook pijn geeft een stressreactie in het lichaam.

Hoe kun je je groeihormoon boosten?

Groeihormoon is nodig voor de vernieuwing van weefsels zoals spieren, botten, slijmvliezen en zorgt voor een goede verdeling van het vet over het lichaam en reguleert de bloedsuikerspiegel. Na intensief sporten zorgt het groeihormoon voor herstel. Ook is het betrokken bij het immuunsysteem en het geheugen.

De hoeveelheid groeihormoon neemt af naarmate we ouder worden. Maar om de aanmaak van groeihormoon te verbeteren kun je wel een aantal dingen doen. Groeihormoon is de tegenhanger van insuline, het hormoon dat vrijkomt nadat we vooral koolhydraten gegeten hebben. Om de hoeveelheid groeihormoon te verhogen is het van belang om de hoeveelheid insuline zo laag mogelijk te houden. Dit kun je doen door af en toe te vasten en door nuchter te gaan sporten. Wat ook belangrijk is om de productie van groeihormoon te activeren is ‘s avonds niets meer te eten of te drinken dat van invloed is op je bloedsuikerspiegel. Dus na de avondmaaltijd bij voorkeur alleen nog water of thee zonder suiker drinken. Tijdens de diepe slaap wordt groeihormoon aangemaakt, maar als je vlak voor het naar bed gaan nog eet of drinkt dan gaat de bloedsuikerspiegel omhoog en wordt er insuline aangemaakt. Dit voorkomt de aanmaak van groeihormoon.

Ook bepaalde voedingsstoffen kunnen de aanmaak van groeihormoon verbeteren, zoals eiwitten (noten, vis, zaden, chocolade, vlees) en vitamine B3 en B5 (noten, paddestoelen, eieren, avocado).

Er zijn factoren die de aanmaak van groeihormoon afremmen zoals (chronische) stress, ‘s nachts werken en het drinken van alcohol.

Stress en spierspanning

Stress heeft, naast het verhogen van de spierspanning, invloed op de doorbloeding van de darmen. Toxische stoffen kunnen daardoor gemakkelijker de darmwand passeren en in het bloed gaan circuleren, wat zorgt voor laaggradige ontstekingen in het lichaam. Laagradige ontstekingen worden in verband gebracht met diverse chronische aandoeningen zoals fibromyalgie, auto-immuunziekte, hart- en vaataandoeningen, bot- en gewrichtsziekten en longaandoeningen. Stress en pijn zorgen er voor dat de ademhaling hoger en oppervlakkiger wordt, wat het immuunsysteem ook negatief beïnvloedt.

Gecombineerde aanpak

Bovenstaande maakt duidelijk dat een gecombineerde aanpak essentieel is om  chronische pijnproblemen op te lossen. De therapie moet zich niet alleen richten op het behandelen van spieren, pezen en bindweefsel, maar ook aandacht besteden aan deze gebieden:

  • Verbeteren van de slaapkwaliteit
  • Versterken van het immuunsysteem
  • Omgaan met stress
  • Verbeteren van de ademhaling
  • Voeding en beweging aanpassen
  • Plezier, voldoening en ontspanning
  • Oplossen van ‘issues in tissues